Information détaillée concernant le cours

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Titre

Queer and LGBTQ+ Methods Workshop

Dates

10 Decembre 2021

Responsable de l'activité

Sébastien CHAUVIN

Organisateur(s)/trice(s)

Muriel Bruttin, UNIL

Kwaku Adomako, UNIL

Intervenant-e-s

Ilana Eloit, UNIL

Alejandra Bello, UNIL

Description

The aim of this workshop is to explore the potential of queer methods.

 

Mobilizing a queer theory framework in our research does not automatically mean that we use queer methods. Similarly, studying minority gender identities and sexual orientations, or studying LGBTQ+ topics, also may not automatically mean we use queer methods, nor a queer approach. Following from this, we want to consider what methods could be most appropriate for doing research on LGBTQ+ topics and/or queer research.

 

If our queer theoretical framework understands that subjects and subjectivities are fluid, locally specific, contingent, relational, unstable, and perpetually becoming, how does this affect our choice of methods? How can we "gather data" on such unstable entities, when most standard research methods (such as interviews and questionnaires) tend to rely on bounded, clear cut categories? How might we adjust our current research methods to make them work more 'queerly'? And what do we then do with this messy data once we have gathered it?

 

This workshop does not aim to give clear-cut answers to all these questions (that would be rather non-queer). Instead, we hope to explore these questions together, and in particular, consider how they relate to our own PhD work (or other research endeavors). We hope to create a space where we can explore the connections (and sometimes disconnections) between the theoretical frameworks we use, the topics of our research, and the methodologies we mobilize. These framworks might be queer (or not), the topics LGBTQ+ (or not), and the methodolgies queer (or not).

 

Target audience

This workshop is for anyone interested in discussing the questions mentionned above. Whether or not you mobilize queer methods in your research, if you are interested in discussing queer methods or the implications of queering methodologies, and/or are studying LGBTQ+ subjects or subject material, you are invited to participate in this workshop. In addition, even though this workshop will focus on methods for social scientific research and is therefore more geared towards social scientists, researchers in the humanities and hard sciences are also welcome. Since queering is about the blurring of boundaries, we are happy to also blur the boundaries of (heteropatriarchal) academic disciplines. If, for example, you do queer biology, queer art history, queer literature, queer nanotech, we would love to have you at our workshop.

 

COVID-19 related issues: we are currently planning to hold this workshop in an in-person format, but if necessary, we will move the workshop either to co-modal or fully online.

Programme

Programme
 
9h00 – 9h30 Accueil, introduction à l'atelier, tour de présentation des participants

9h30 – 10h45 Présentation d'Ilana Eloit : « Penser l'hétéronormativité du MLF: une enquête théorique à partir d'archives et d'entretiens », suivi d'une discussion

10h45 - 11h15 Pause

11h15 – 12h30 Discussion collective des deux textes (Avery Gordon, Gloria Anzaldua)

12h30 – 14h00 Déjeuner

14h00 – 15h15 Présentation d’Alejandra Bello-Urrego : « Trans(normer)former les savoirs academiques. Penser la metodologie à l’épreuve des reflexions queer/descoloniales », suivi d'une discussion et d'un exercice pratique

15h15 – 15h45 Pause

15h45 – 17h00 Activité basée sur les textes rendu par les participants

17h00 – 17h15 Remarques de clôture

 

Lieu

UNIL (or online, will depend on sanitary restrictions)

Information

Travaux préparatoires pour l'atelier

Lectures préparatoires

Chaptire 1 de Ghostly matters
Gordon, Avery F. Ghostly matters: Haunting and the sociological imagination. U of Minnesota Press, 2008.

Chapitre 7 de Borderlands/La frontera
Anzaldúa, Gloria. Borderlands/La frontera: The new mestiza. Aunt Lute Books, 1987.


Rendu écrit

Dans un document word ou pdf, merci d'inclure les deux choses suivantes :

1. Un paragraphe (maximum 300 mots) répondant à l'une ou à toutes les questions suivantes :

• qu'est-ce qui est « queer » dans vos méthodes ?
• comment les méthodes que vous mobilisez vous permettent-elles de faire face à la queerness de vos matériaux ?
• quelles questions/problèmes/inquiétudes avez-vous concernant les méthodes queer dans votre propre travail ?

Vous pouvez aborder tous les aspects des "méthodes" que vous souhaitez, que ce soit la collecte de données ou l'analyse de données ou les deux (ou un autre aspect).

2. Un court extrait de votre corpus (par exemple : notes de terrain, extrait d'entretien, description d'ensemble de données, photographies, dessins, cartes, extraits de votre corpus, etc.), accompagné d'une petite note pour contextualiser l'extrait. 300 mots maximum (en comptant à la fois l'extrait et la note de contexte) ou l'équivalent pour les supports visuels.

Merci d'envoyer ce document au plus tard vendredi 26 novembre. Merci de tout mettre dans un seul document (word ou pdf). Ces écrits seront rendus disponibles sur un dossier google drive pour que vous puissiez lire les textes des autres participant.e.x.s avant le workshop.

 

Places

16

Délai d'inscription 30.11.2021
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